Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są konieczne do włączenia podstawowych funkcji witryny.

Korzystamy również z plików cookie innych firm, które pomagają nam analizować sposób korzystania ze strony przez użytkowników, a także przechowywać preferencje użytkownika oraz dostarczać mu istotnych dla niego treści i reklam. Tego typu pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za uprzednią zgodą użytkownika.

Można włączyć lub wyłączyć niektóre lub wszystkie te pliki cookie, ale wyłączenie niektórych z nich może wpłynąć na jakość przeglądania.

Niezbędne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.

Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację użytkownika.

Analityka

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Reklama

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowych.

Cenimy prywatność użytkowników

Funnycase.pl korzysta z cookies i innych technologii, aby zapewnić niezawodność i bezpieczeństwo naszych witryn, mierzyć ich wydajność, zapewniać spersonalizowane doświadczenia zakupowe i spersonalizowane reklamy. W tym celu zbieramy informacje o użytkownikach, ich zachowaniu i urządzeniach.

Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystko” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.

Nawigacja Bloga

Z telefonów komórkowych korzysta już 96% dorosłych Polaków

653 Odsłony 20 Polubiony
 

W ciągu ostatnich lat telefony komórkowe stały się niezwykle użytecznymi rozwiązaniami oferującymi mnogość różnorodnych funkcji, nie tylko pomagających w efektywnym wykonywaniu swoich obowiązków, ale również pozwalających na lepsze zanurzenie się w świat cyfrowej rozrywki. Telefony komórkowe wykorzystujemy przecież już nie tylko do kontaktu z bliskimi, ale z roku na rok znajdujemy dla nich coraz to nowe zastosowania. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że liczba użytkowników telefonów komórkowych w naszym kraju cały czas rośnie. Jak pokazują dane zebrane przez Centrum Badania Opinii Społecznej w sierpniu bieżącego 2021 roku z tego typu urządzeń korzysta już 96% dorosłych Polaków.

Jakie telefony wybierają Polacy?

Jak pokazują dane 78% z nich deklaruje, że korzysta na co dzień ze smartfonu z wyświetlaczem dotykowym, podczas gdy tradycyjnych telefonów z przyciskami używa 22% osób. 70% Polaków deklaruje, że ich głównym telefonem jest smartfon, 21% używa tradycyjnych urządzeń, a 5% ankietowanych odpowiedziało, że używa równolegle obydwu typów urządzeń. Tylko 4% ankietowanych wskazało, że nie korzysta w ogóle z telefonów komórkowych. Jest to dwukrotnie mniejszy odsetek w porównaniu z badaniem przeprowadzonym w 2017 roku, kiedy nieużywanie telefonu komórkowego deklarowało 8% respondentów.

Nikogo nie powinien dziwić fakt, że rodzaj preferowanego telefonu komórkowego jest ściśle uzależniony od wieku badanych osób. W grupie wiekowej 18-24 lata wszyscy ankietowani wskazali, że korzystają ze smartfonów. W przedziale 25-34 lata było to 97% ankietowanych, w przedziale 35-44 lata, 90%, a w przedziale 45-54 lata 85% osób. Wśród osób w wieku 55-64 lata już niemal 1/3 badanych (28%) deklarowała korzystanie z tradycyjnego telefonu komórkowego, a w grupie wiekowej powyżej 65 roku życia odsetek ten wynosił aż 36%. Osoby starsze często trudniej przekonać do sięgnięcia po nowe rozwiązania, których bardzo często się one obawiają. Tradycyjne telefony są często prostsze w obsłudze, a specjalne wersje dla seniorów, z odpowiednio dużymi klawiszami, są dla nich wygodniejsze. Nie bez znaczenia zapewne pozostaje też fakt, że tradycyjne urządzenia znacznie dłużej wytrzymują bez konieczności sięgania po ładowarkę, o czym starsze osoby mogą łatwo zapomnieć.

Badania pokazały również, że używany telefon komórkowy jest powiązany z wykształceniem i wykonywanym zawodem badanych osób. Niemal wszyscy studenci (100%), pracownicy administracyjno-biurowi (94%) i kadra oraz specjaliści z wyższym wykształceniem (93%) wybierali dla siebie nowoczesne smartfony. Użytkownicy tradycyjnych urządzeń to przede wszystkim emeryci (53%), renciści (39%) i rolnicy (32%). Z tego typu urządzeń częściej korzysta też niespełna połowa (47%) osób z wykształceniem gimnazjalnym oraz 1/3 (33%) osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym. Wśród osób z wykształceniem średnim i wyższym zdecydowanie przeważają natomiast użytkownicy smartfonów (odpowiednio 81% i 89%). Wybór telefonu niekoniecznie wiązać należy jednak tylko z problemami z obsługą nowoczesnych urządzeń przez osoby z mniej zaawansowanym wykształceniem. Klasyczne telefony są znacznie bardziej odporne i lepiej sprawdzają się na przykład na budowie lub podczas innych prac fizycznych, które często wykonują osoby, które ukończyły tego typu edukację. Duży wpływ na taki stan rzeczy mogą mieć też zarobki każdej z grup – klasyczne telefony są zdecydowanie tańsze niż nowoczesne urządzenia.

 

Do czego Polacy wykorzystują swoje smartfony?

Dane zebrane przez CBOS wiele mówią także o sposobie korzystania z nowoczesnych urządzeń. Niemal wszyscy użytkownicy smartfonów deklarują, że wykorzystują je do odbierania i wykonywania połączeń (99%) oraz do wysyłania i odbierania wiadomości SMS (95%). Zdecydowana większość posiadaczy smartfonów aktywnie korzysta też z ich aparatów fotograficznych do wykonywania zdjęć (88%) i nagrywania wideo (65%). Bardzo popularne jest też przeglądanie stron internetowych, na przykład portali informacyjnych (81%), korzystanie z komunikatorów, takich jak Messenger czy WhatsApp (74%) i używanie mediów społecznościowych, wśród których wyróżniono Facebooka i Twittera (65%). Polscy użytkownicy smartfonów bardzo często korzystają też z wbudowanej aplikacji zegarka i budzika (76%), sprawdzają prognozę pogody (73%), wykorzystują telefony do nawigacji w trasie oraz sprawdzania informacji o odległościach pomiędzy interesującymi ich miejscami (71%) oraz wysyłają i odbierają wiadomości mailowe (65%).

Ponad połowa Polaków będących w posiadaniu smartfonu korzysta też z terminarza i kalendarza (65%) oraz słucha za pomocą telefonu muzyki (55%). Zaskakujące może być to, że tylko 46% badanych zadeklarowało, że wykorzystuje smartfony do oglądania różnorodnych materiałów wideo. 44% respondentów wskazało natomiast, że za pomocą tego typu urządzeń wykonuje zakupy i dokonuje rezerwacji biletów czy hoteli. Około 1/3 (34%) badanych wskazało, że smartfon służy im do edycji plików (graficznych i tekstowych) oraz korzystania z programów lojalnościowych, oferowanych przez różnorodne firmy. 37% polskich użytkowników smartfonów wskazuje, że za pomocą telefonów łączy się z innymi urządzeniami, takimi jak urządzenia ubieralne, samochody z inteligentnymi systemami czy nowoczesne telewizory.

Tylko 28% użytkowników korzysta na swoich smartfonach z płatności zbliżeniowej. Około ¼ osób zadeklarowała natomiast, że smartfon służy im do korzystania z aplikacji zdrowotnych i sportowych, nagrywania dźwięku wbudowanym dyktafonem, grania w mobilne gry, czytania książek, korzystania z oprogramowania do zdalnej nauki, słuchania radia czy sprawdzania zanieczyszczenia powietrza. 21% posiadaczy smartfonów w Polsce zadeklarowało aktywne korzystanie z aplikacji mObywatel, w której znaleźć można między innymi cyfrową wersję paszportu covidowego, a także dane z wielu innych ważnych dokumentów. 38% Polaków określiło woje użytkowanie telefonów komórkowych jako podstawowe (dzwonienie i SMSowanie), 34% podstawowe rozszerzone, a 28% podstawowe i multimedialno-internetowe.

Czy Polacy nadużywają smartfonów?

Badanie CBOS pokazuje też, czy Polacy zadowoleni są z czasu spędzanego przez siebie podczas korzystania na smartfonie z aplikacji społecznościowych, portali internetowych i innych aplikacji. Aż 11% badanych wskazało, że korzysta z nich zdecydowanie za dużo, a 16% że raczej spędza z nimi zbyt wiele czasu. 39% badanych wybrało opcję wskazującą, że raczej nie nadużywają smartfonów w tym celu, a 36% zdecydowanie nie marnuje przy smartfonie zbyt wiele czasu. Pokazuje to, że niespełna ¾ użytkowników nowoczesnych telefonów komórkowych nie nadużywa ich, swoim zdaniem, w ten sposób. Bardzo wiele osób, zwłaszcza w młodym wieku (ponad 36% użytkowników smartfonów pomiędzy 18, a 34 rokiem życia) uważa natomiast, że powinno ograniczyć sięganie po tego typu aplikacje i przeznaczyć na inne zajęcia. Na taki stan rzeczy bez wątpienia wpływ miała panująca na świecie sytuacja, w której jeszcze łatwiej niż zwykle było zanurzyć się w cyfrowym świecie wyświetlacza naszego telefonu.

 

Dodaj komentarz

Kod zabezpieczający