środa, 20 stycznia, 2021
Poradniki

Jak ustawić ciemny motyw na Facebooku?

Facebook to jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie, z którego każdego dnia korzystają miliardy osób. Wiele osób wykorzystuje nawet własne telefony komórkowe głównie do przeglądania postów znajomych i stron, które polubili. Nic więc dziwnego, że jedną z najczęściej instalowanych na telefonach aplikacji jest właśnie mobilne wydanie Facebooka. Z usługą Marka Zuckerberga powiązanych jest jeszcze wiele innych serwisów, między innymi komunikatory Messenger i WhatsApp, Instagram, czy dodatkowa aplikacja przeznaczona dla twórców zarządzających własnymi, rozbudowanymi stronami. Facebook, a w szczególności jego aplikacje mobilne łączą więc dziś użytkowników na całym świecie i każde zmiany w nich wprowadzane są na bieżąco zauważane przez dużą liczbę odbiorców. Wszystkie działania związane ze zmianami w aplikacji muszą więc być bardzo dobrze przemyślane, aby nie zraziły do siebie dotychczasowych odbiorców.

Jedną z najbardziej oczekiwanych nowości, której spodziewano się już kilka lat temu jest ciemny motyw dla aplikacji Facebooka. Z roku na rok na rynek trafia coraz większa liczba urządzeń wyposażonych w wyświetlacze AMOLED, których cechą charakterystyczną jest to, że podczas wyświetlania ciemnych kolorów niemal nie pobierają prądu, co może znacząco wpłynąć na wydłużenie czasu pracy z dala od gniazdka. Wiele osób uważa również, że ciemny motyw jest miej męczący podczas długotrwałego użytkowania, a biała czcionka na czarnym tle jest wygodniejsza do odczytania. Odnośnie zdrowotnego wpływu takiego rozwiązania na oczy opinie są podzielone, ale coraz większa liczba aplikacji posiada wbudowany ciemny motyw, który użytkownicy mogą wybrać w razie potrzeby.

Jedną z takich aplikacji jest właśnie Facebookowy Messenger, który ciemny motyw otrzymał już ponad rok temu. Początkowo, aby móc go włączyć konieczne było wysłanie jednemu ze znajomych emoji przedstawiającego księżyca po czym opcja ta ukazała się w ustawieniach aplikacji. Później element ten nie wymagał już sięgania po tak nietuzinkowe rozwiązania i był ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników jednego z najpopularniejszych internetowych komunikatorów na świecie. Aby włączyć tą opcję wystarczy po otwarciu aplikacji kliknąć na miniaturę własnego zdjęcia profilowego, a następnie przesunąć odpowiedni suwak przy pierwszej widocznej opcji, zatytułowanej “Tryb ciemny”.  Efekt takiego zabiegu powinien być widoczny niemal natychmiast.

Możliwe, że w najbliższym czasie podobne rozwiązanie zwita również do aplikacji Facebook. O pierwszych próbach i testach wdrożenia tej funkcji informowali niedawno użytkownicy na całym świecie, jednak ci, którzy zyskali dostęp do takiej funkcji zwracali uwagę na to, że nie jest ona do końca gotowa i wciąż w niektórych miejscach pojawiają się pewne niedociągnięcia, takie jak czarna czcionka wyświetlana na równie czarnym tle, lub zaburzający idealną czerń obramowania biały pas pod obrazem, po jego wyświetleniu. Oprócz klasycznej wersji z czarnym tłem, niektórym użytkownikom udało się również zobaczyć alternatywne rozwiązanie przedstawiające ciemny motyw z szarym tłem, które może jeszcze bardziej poprawiać komfort patrzenia na ekran, ale nie przekłada się na tak znaczną oszczędność baterii w przypadku ekranów AMOLED. Żadne z rozwiązań nie okazało się jednak na tyle dobre, aby wprowadzić je do aplikacji, którą ze sklepu Play pobrano już ponad 5 miliardów razy. Programiści prawdopodobnie potrzebują więc więcej czasu na dopracowanie optymalnego rozwiązania.

Już dziś można jednak korzystać z ciemnego motywu na Facebooku, a jednym ze sposobów na uzyskanie takiego rozwiązania może być korzystanie z przeglądarkowej wersji tego portalu społecznościowego, przy odpowiednim rozszerzeniu zainstalowanym w naszej przeglądarce, które zmienia tło na wszystkich, lub tylko niektórych stronach. Wiele osób poleca również zewnętrzne aplikacje Facebooka, które mają wbudowany ciemny motyw, ale korzystanie z takich rozwiązań nie jest zbyt bezpieczne. Nigdy nie mamy pewności, co wydawca aplikacji zrobi z uzyskanymi danymi logowania, które wpisujemy podczas uruchomienia programu. Sam Facebook również nie jest krystalicznie czysty, jeśli chodzi o ochronę prywatności użytkowników, ale logowanie do Facebooka w aplikacji innego wydawcy na pewno należy do działań wiążących się z podwyższonym ryzykiem kradzieży konta i wykorzystania go na przykład do kradzieży środków za pomocą płatności BLIK. Wszystko wskazuje jednak na to, że już wkrótce korzystanie z różnorodnych nieoficjalnych metod nie będzie konieczne dla uzyskania ciemnego motywu na Facebooku, a oficjalny, bezpieczny ciemny tryb może zostać dodany w aplikacji w ciągu najbliższych tygodni lub miesięcy. Być może nie wszyscy otrzymają stosowną aktualizację w tym samym czasie, ale skoro prace nad tym elementem są już w tak zaawansowanym stadium, zapewne niedługo stosowna opcja znajdzie się w ustawieniach aplikacji. Być może, podobnie jak w przypadku Messengera, jej włączenie będzie początkowo możliwe dopiero użyciu jakiejś emoji lub opcja ta będzie wiązała się z jakąś jeszcze bardziej kreatywną niespodzianką

Back To Top